Dynamics of language grounding: on the time course, durability, adaptability, and vulnerability of embodied effects
Kogan, B., Birba, A., Díaz Rivera, M. N., González Santibáñez, C. & García, A. M. (2025). Dynamics of language grounding: On the time course, durability, adaptability, and vulnerability of embodied effects. Frontiers in Psychology 16, 1637855.
Desde el punto de vista de la corporización, los procesos semánticos reactivan redes cerebrales especializadas que sustentan las experiencias cotidianas. Si bien esta afirmación general ha sido ampliamente respaldada, siguen sin respuesta preguntas clave sobre la evolución temporal, la durabilidad, la adaptabilidad y la vulnerabilidad de los mecanismos subyacentes. Este trabajo revisa los principales hallazgos sobre estos temas, basándose en métodos conductuales, neuropsicológicos, neuroanatómicos, hemodinámicos, magnetoencefalográficos, electroencefalográficos e intracraneales. Las pruebas sugieren que las reactivaciones sensoriomotoras inducidas por el lenguaje son (a) primarias y se prolongan durante el flujo temporal del significado, (b) perdurables como ancla para el aprendizaje verbal a lo largo de la vida, (c) sensibles a las experiencias individuales y (d) selectivamente vulnerables a diversas alteraciones cerebrales. Estas conclusiones tienen implicaciones teóricas, educativas y clínicas, lo que supone limitaciones para los modelos neurolingüísticos, innovaciones en la enseñanza de idiomas e indicadores tempranos de trastornos cerebrales. Estos conocimientos profundizan nuestra comprensión de los fenómenos neurocognitivos que dan forma al uso diario del lenguaje.
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Dynamics of language grounding: on the time course, durability, adaptability, and vulnerability of embodied effects
Kogan, B., Birba, A., Díaz Rivera, M. N., González Santibáñez, C. & García, A. M. (2025). Dynamics of language grounding: On the time course, durability, adaptability, and vulnerability of embodied effects. Frontiers in Psychology 16, 1637855.
From an embodiment stance, semantic processes reactivate specialized brain networks supporting daily experiences. While this general claim has been amply supported, key questions remain unanswered regarding the time course, durability, adaptability, and vulnerability of the underlying mechanisms. This work reviews the main findings on these topics, based on behavioral, neuropsychological, neuroanatomical, hemodynamic, magnetoencephalographic, electroencephalographic, and intracranial methods. The evidence suggests that language-induced sensorimotor reactivations are (a) primary and extended during the temporal flow of meaning, (b) enduring as an anchor for verbal learning throughout life, (c) responsive to individual experiences, and (d) selectively vulnerable to diverse brain alterations. Such conclusions have theoretical, educational, and clinical implications, affording constraints for neurolinguistic models, innovations in language teaching, and early markers of brain disorders. These insights deepen our understanding of the neurocognitive phenomena shaping daily language use.
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