Neurocognitive determinants of performance variability among world-language users

Journal of World Languages

García, A. M. (2014). Neurocognitive determinants of performance variability among world-language users. Journal of World Languages 1(1), 60-77. Online: http://bit.ly/1gtwBD0

Aunque la noción de lenguaje mundial se ha definido de forma variada, la mayoría de los relatos reconocen la variabilidad del rendimiento entre los usuarios como un aspecto clave de la construcción. Los aspectos socioculturales de ese fenómeno han sido tratados ampliamente en la literatura. Sin embargo, se ha prestado comparativamente poca atención a sus fundamentos neurocognitivos. En el presente documento se abordan las bases biopsicológicas de la variabilidad del rendimiento entre los usuarios de los lenguajes de palabras, centrándose en los hablantes bilingües de inglés. Las pruebas disponibles revelan cuatro determinantes neurocognitivos de la variabilidad, a saber, la forma de apropiación, la edad de adquisición, el nivel de competencia y el grado de similitud formal entre la lengua materna y la no materna. En la sección final del documento se destacan los beneficios de incorporar las pruebas neurocognitivas al estudio y la conceptualización de las lenguas del mundo.

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Neurocognitive determinants of performance variability among world-language users

Journal of World Languages

García, A. M. (2014). Neurocognitive determinants of performance variability among world-language users. Journal of World Languages 1(1), 60-77. Online: http://bit.ly/1gtwBD0

Although the notion of world language has been variously defined, most accounts acknowledge inter-user performance variability as a key aspect of the construct. The sociocultural aspects of such a phenomenon have been extensively treated in the literature. However, comparatively little attention has been paid to its neurocognitive underpinnings. This paper addresses the biopsychological bases of performance variability among word-language users, focusing on bilingual speakers of English. Available evidence reveals four neurocognitive determinants of variability, namely manner of appropriation, age of acquisition, level of proficiency, and degree of formal similarity between the native and the non-native language. In its concluding section, the paper highlights the benefits of incorporating neurocognitive evidence into the study and conceptualization of world languages.

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