Impaired social concept processing in persons with autistic-like traits

Birba, A., López Pigüi, J., León Santana, I. & García, A. M. (2023). Impaired social concept processing in persons with autistic-like traits. Scientific Reports 13, 15709.

Los modelos situados sugieren que los conceptos sociales se basan en la experiencia interpersonal. Sin embargo, pocos estudios han probado esta noción experimentalmente, y ninguno se ha centrado en individuos con una interacción social reducida. Aquí evaluamos la comprensión de conceptos sociales y no sociales a nivel de texto en personas con y sin rasgos autistas. Los participantes leyeron un texto social y otro no social y respondieron a cuestionarios sobre conceptos sociales y no sociales, respectivamente. Se compararon los resultados conductuales, se evaluó su contribución a la clasificación a nivel de sujeto y se examinó su asociación con medidas validadas de autismo. Las personas con rasgos autistas mostraron déficits selectivos en la comprensión de conceptos sociales a nivel de texto, incluso al ajustar por inteligencia, memoria y vocabulario. Además, la comprensión de conceptos sociales fue la única variable que permitió discriminar entre grupos de manera significativa. Por último, los resultados de conceptos sociales se correlacionaron negativamente con medidas de autismo, incluida la interacción social. Nuestros resultados sugieren que la experiencia interpersonal reducida compromete selectivamente el procesamiento de conceptos sociales a nivel de texto, ofreciendo limitaciones empíricas para los modelos situados de semántica social.

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Impaired social concept processing in persons with autistic-like traits

Birba, A., López Pigüi, J., León Santana, I. & García, A. M. (2023). Impaired social concept processing in persons with autistic-like traits. Scientific Reports 13, 15709.

Situated models suggest that social concepts are grounded in interpersonal experience. However, few studies have tested this notion experimentally, and none has targeted individuals with reduced social interaction. Here, we assessed comprehension of text-level social and non-social concepts in persons with and without autistic-like traits. Participants read a social and a non-social text and answered questionnaires targeting social and non-social concepts, respectively. We compared behavioral outcomes, gauged their contribution to subject-level classification, and examined their association with validated measures of autism. Persons with autistic-like traits showed selective deficits in grasping text-level social concepts, even adjusting for intelligence, memory, and vocabulary. Also, social concept comprehension was the only variable that significantly classified between groups. Finally, social concept outcomes correlated negatively with measures of autism, including social interaction. Our results suggest that reduced interpersonal experience selectively compromises text-level social concept processing, offering empirical constraints for situated models of social semantics.

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